dc.contributor.author | Braghini, Marcelo | |
dc.coverage.spatial | Ribeirão Preto | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2025-02-04T13:10:38Z | |
dc.date.available | 2025-02-04T13:10:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unaerp.br//handle/12345/491 | |
dc.description | The flexibilizing theses gained timid and punctual contours in the text of the Federal Constitution of 1988, with evident expansion from the constitutional mutation carried out in the scope of RE nº 590.415 before the Federal Supreme Court, with the resizing of the Principle of Collective Autonomy of the Will (art. 7, item XXVI, of the Federal Constitution). This revitalization legitimized the processing of Bill nº 6.787/16, converted into the paradigmatic Labor Reform (Law nº 13.467/17), with pro-market features, which
had been marked by the taint of unconstitutionality in several essential points, which surpassed classic and structuring of Labor Law. The expected control of constitutionality, and also, control of conventionality did not materialize due to the majority positions taken by the Federal Supreme Court on several issues, however, presenting in its precedents guidelines overcoming crucial points of labor dogmatics until then sedimented. The presumption of inherent legitimacy of the reforming normative act was reaffirmed, now, with the binding effects inherent to art. 102, § 2 with art. 103-A of the CF, leading the Supreme Court to express its opinion on various labor issues in order to justify the reformulation of the Social Constitutionalism Theory. The new legal postulates were adapted to their plasticity, reaffirming the Labor Reform by absorbing the supervening economic fact, sealed in a legal realism, or even by the legal pragmatism of a Constitutional Court aware of the consequences of its decision-making in economic trafficking, which gives rise to legal certainty (art. 5, item II, of the CF), and predictability essential to free enterprise (art. 170, caput; of the CF). The new theorization results in an undeniable duty of self-restraint imposed on the Judiciary, in the wake of the barrier clause imposed, at the infraconstitutional level, on judicial activism by art. 8, § 2 of the CLT (Writing by Law nº 13.467/17), and a proposal converging to a decision-making standard, which leads to the reformulation of Labor Law, in some of its main postulates, expanding the freedom of adjustment of provision contracts of service, combining the vectors of constitutional hermeneutics related to the social value of work and free initiative (art. 1, item IV c/c art. 170, caput, of the CF). There is no recognition of the constitutional status of the employment relationship, new models of service provision will be allowed, with or if the intervention of the legislature, and greater amplitude in collective bargaining and the transaction of labor rights subject to approval. | pt_BR |
dc.description.abstract | As teses flexibilizantes ganharam contornos tímidos e pontuais no texto da Constituição Federal de 1988, com evidente ampliação a partir da mutação constitucional realizada no âmbito do RE nº 590.415 perante o Supremo Tribunal Federal, com o redimensionamento o Princípio da Autonomia Coletiva da Vontade (art. 7º, inciso XXVI, da CF). Essa revitalização legitimou a tramitação do Projeto de Lei nº 6.787/16, convertido na paradigmática Reforma Trabalhista (Lei nº 13.467/17), de feições pró-mercado, que fora marcada pela pecha de inconstitucionalidade em diversos pontos essenciais, que superaram conceitos clássicos e estruturantes do Direito do Trabalho. O esperado controle de constitucionalidade, e ainda, controle de convencionalidade não se concretizaram pelas posições majoritárias assumidas pelo Supremo Tribunal Federal em diversos temas, contudo, apresentando em seus precedentes diretrizes superando pontos cruciais da dogmática trabalhista até então sedimentada. A presunção de legitimidade inerente do ato normativo reformador fora reafirmado, agora, com os efeitos vinculantes inerentes ao art. 102, § 2º c/c art. 103-A da CF, levando o Supremo Tribunal a manifestar-se sobre diversos temas trabalhistas de forma a justificar a reformulação da Teria do Constitucionalismo Social. Os novos postulados legais foram adaptados à sua plasticidade, reafirmando a Reforma Trabalhista pela absorção do fato econômico superveniente, chancelado em um realismo jurídico, ou mesmo pelo pragmatismo jurídico de uma Corte Constitucional conhecedora das consequências de sua tomada de decisão no tráfico econômico, que enseja segurança jurídica (art. 5º, inciso II, da CF), e previsibilidade indispensável à livre iniciativa (art. 170, caput; da CF). Da nova teorização resulta um inegável dever de autocontenção imposto ao Poder Judiciário, à esteira da cláusula barreira imposta, no plano infraconstitucional, ao ativismo judicial pelo art. 8º, § 2º da CLT (Redação pela Lei nº 13.467/17), e uma proposta convergente a um padrão decisório, que leve a reformulação do Direito do Trabalho, em alguns de seus principais postulados, ampliando a liberdade de ajuste de contratos de prestação de serviço, conjugando os vetores de hermenêutica constitucional relativos ao valor social do trabalho e livre iniciativa (art. 1º, inciso IV c/c art. 170, caput, da CF). Não há o reconhecimento do status constitucional da relação de emprego, permitir-se-á novas modelagens da prestação de serviço, com ou se a intervenção do legislativo, e maior amplitude na negociação coletiva e a transação de direitos laborais sujeitos a homologação. | pt_BR |
dc.format.extent | 150 f. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.subject | Brasil. Supremo Tribunal Federal. | pt_BR |
dc.subject | Segurança jurídica | pt_BR |
dc.subject | Direito constitucional | pt_BR |
dc.subject | Ativismo | pt_BR |
dc.title | A plasticidade do constitucionalismo social e a reforma trabalhista: segurança jurídica na ótica do Supremo Tribunal Federal | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.contributor.advisor | Lehfeld, Lucas de Souza | |